Pytania dotyczące wdrażania przepisów UE w obszarze BSP

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać branże BSP od 1 stycznia 2021, budzą wiele obaw wśród operatorów BSP w Polsce. Przede wszystkim dlatego, że dokumenty określające zasady tych lotów są napisane skomplikowanym językiem i w porównaniu z dzisiejszymi przepisami krajowymi są znacznie bardziej obszerne. Główna jednak różnica polega na zmianie podejście do dronów! To nie cel lotu (rekreacyjny lub sportowy oraz inny niż rekreacyjny lub sportowy) będzie definiował możliwości i zasady jego wykonania a ryzyko, którym ten lot jest obarczony. Wprowadzone kategorie lotów (open, specific, certified), podkategorie (A1, A2, A3), klasy dronów (C1, C2, C3, C4) komplikują moim zdaniem niepotrzebnie sprawę, ale jestem w stanie to zrozumieć, patrząc na to przez pryzmat finansowy – w skomplikowanym systemie jest miejsce dla wielu osób, którzy się wyżywić muszą…

Moja teoria jest następująca:

Drony zostaną przyblokowane przepisami przed tym jak zdążą się rozwinąć!

Dlaczego tak sądzę, ponieważ jestem w tej branży od początku, więc mam pełny przegląd sytuacji oraz znam różne historie z nią związane. Chronologicznie było mniej więcej tak:

  • cywilna branża BSP zaczęła się nieoficjalnie w Polsce od 2009 roku, wtedy zacząłem prace nad wielowirnikowcami Hornet, które były projektowane pod marką RCConcept Flying Technology
  • w 2011 została zauważona przez ULC
  • w 2012 roku rozpoczęły się prace nad pierwszymi regulacjami (w których miałem przyjemność uczestniczyć)
  • w 2013 roku zaczęły obowiązywać przepisy
  • w 2014 roku pierwsze osoby uzyskały uprawnienia lotnicze w zakresie BSP (byłem wśród jednych z pierwszych osób które uzyskały takie uprawnienia)
  • w 2016 roku była duża nowelizacja krajowych przepisów dronowych
  • w między czasie Komisja Europejska wzięła się za drony

Przepis KE są w wielu miejscach nie spójne a sporo koncepcji jest nieprzemyślanych. Z punktu widzenia obserwatora (którym jestem w tym wypadku) wygląda to tak jakby ktoś chciał zrobić dobry rosół ze składników które normalnie służą do gotowanie pomidorowej, pieczarkowej, krupniku i ogórkowej… Dodatkowo dziwni mnie fakt, że KE nie bierze pod uwagę Polski, która ma prawie 10 letnie doświadczenie w tworzeniu rynku BSP i w jego regulowaniu. Osobnym zagadnieniem jest utopijna chęć tworzenia przepisów, które z definicji nie nadążają za potrzebami i oczekiwaniami rynku a przede wszystkim za dynamicznym rozwojem technicznym. To co grozi branży BSP to nadmierne przepisy lub jak to mówią specjaliści od legislacji – przeregulowanie. Pożyjemy zobaczymy, tymczasem ważne jest, że Departament BSP w ULC stanął na wysokości zadania i zebrał w jednym miejscu pytania i udzielił na nie odpowiedzi.

Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego pojawił się dokument z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytanie przez obecnych operatorów dronów:

FAQ LBSP v2

Dodatkowe pytanie które zadałem pracownikom Departament BSP wraz z odpowiedziami znajdują się poniżej:

  1. Jeśli mam VLOS + UAV<5kg co będę miał po 1.01.2021?
    Open + STS1 + krajowy STS na VLOS
  2. Jeśli mam VLOS + UAV<5kg + UAV(MR)<25kg co będę miał po 1.01.2021?
    Open + STS1 + krajowy STS na VLOS
  3. Jeśli mam VLOS + UAV<5kg + UAV(MR)<25kg + UAV(MR)<150kg co będę miał po 1.01.2021?
    Open + STS1 + krajowy STS na VLOS + nie będzie problemu ze zgodą Prezesa ULC na operacje większymi dronami
  4. Jak uzyskać zgodę Prezesa ULC na operacje większymi dronami?
    Jeśli dana operacja nie mieści się w STS należy złożyć wniosek na pozwolenie na wykonywanie operacji w kategorii szczególnej + analiza ryzyka opisana w rozporządzeniu 947 i kilka innych kwitów
  5. Czy zgoda na operacje większymi dronami będzie wymagana od razu 1.01.2021 czy też przez okres przejściowy stare ŚK i ważne uprawnienia na MR150 będzie obowiązywało?
    Uprawnienie będzie ważne przez rok od wejścia przepisów 945/947 do 1.01.2022.
  6. Do kiedy będą obowiązywały uprawnienia w starym świadectwie kwalifikacji?
    Wszystkie uprawnienia w ŚK będą ważne nie później niż do 1.01.2022?
  7. Co w przypadku, jeśli będę chciał latać samolotem do 150kg a także śmigłowcem do 150kg?
    Operator będzie musiał policzyć ryzyko na każdy rodzaj BSP którym będzie chciał latać i na każdy rodzaj będzie musiał złożyć w ULC oddzielny wniosek + wymagane dokumenty.
  8. Do kiedy będzie prowadzony rejestr podmiotów szkolących?
    Do 31.12.2020. Od 1.01.2021 będzie obowiązywał nowy rejestr operatorów szkolących.
  9. Jak zmienić podmiot szkolący w operatora szkolącego?
    Trzeba będzie złożyć w ULC wniosek i kilka oświadczeń.
  10. Czy dla obecnych podmiotów szkolących będzie obowiązywał okres przejściowy?
    Do sprawdzenia w przepisach przejściowych.
  11. Kiedy można składać wniosek o wpis do nowego rejestru?
    Po wejściu w życie nowych przepisów.

Dodaj komentarz