Czy można namierzyć Twojego drona?

Wzrost użytkowników dronów powoduje, że incydentów lotniczych z ich udziałem jest coraz więcej. Zdarzają się sytuacje w której pilot BSP zostaje „przyłapany” na łamaniu przepisów lotniczych. Przy pomocy specjalizowanych skanerów radiowych można namierzyć drona i osobę która nim steruje.

Dlaczego dronami należy latać świadomie i odpowiedzialnie?

Każdy pilot BSP ma prawo do korzystania z przestrzeni powietrznej i może latać dronem. Dostęp do przestrzeni powietrznej gwarantuje ustawa Prawo lotnicze. Z przestrzeni tej korzystają inni użytkownicy, którzy zajmując fotel pilota są odpowiedzialni za pasażerów którzy z nimi lecą. Jeśli na podejściu do pasa startowego (w strefie CTR lub ATZ) znajdzie się nieautoryzowany dron, to procedura podejścia jest przerywana. Kapitan samolotu musi podjąć decyzję o odejściu na drugi krąg lub zmianie lotnisko na zapasowe. Warto posłuchać rozmowę kontrolera wieżowego (TWR) na lotnisku w Krakowie (strefa CTR EPKK) z kapitanem samolotu pasażerskiego Embraer 195.

Jak „rozmawia” dron ze swoim pilotem?

Każdy drony składa się co najmniej z dwóch elementów: naziemnej stacji sterującej z wyświetlaczem (GCS) i bezzałogowego statku powietrznego (BSP). Te dwa elementy w myśl aktualnych przepisów tworzą system bezzałogowego statku powietrznego (SBSP). GCS i BSP komunikują się ze sobą przy pomocy fal radiowych. Jest to łączność dwukierunkowa. GCS wysyła sygnał radiowy, za pośrednictwem któremego pilot BSP steruje dronem oraz jego kamerą. A BSP wysyła do konsoli sterującej obraz oraz dane telemetryczne, które są prezentowane na wyświetlaczu. Dane telemetryczne zawierają informacje, pozwalające pilotowi na analizowanie aktualnego stanu BSP w przestrzeni powietrznej. Może to być na przykład:

  • ilość energii w akumulatorze
  • pozycja GNSS
  • kurs
  • odległość od miejsca startu
  • wysokość względem poziomu startu
  • prędkość pozioma
  • prędkość wznoszenia lub opadania
  • ostrzeżenia
  • i inne

Jak „podsłuchać” drony?

Dane telemetryczne emitowane w eter przez BSP, mogą być „podsłuchane” przez specjalizowane urządzenia. Dla dronów DJI takim urządzeniem jest AeroScope. Jest to radiowy skaner sygnału radiowego nadawanego przez BSP. Zasięg tego urządzenia zależy od wersji, ale może dochodzić nawet do kilkudziesięciu kilometrów. Co to oznacza dla łamiących prawo? Że nie są anonimowi. Warto wiedzieć, że AeroScope dekoduje również numer seryjny BSP oraz miejsce w którym znajduje się GCS. Nie warto więc świadomie łamać prawa.

Jak namierzyć drona?

Opis systemu AeroScope na stronie dystrybutora

Jak „wytropić” pilota drona?

Wyczerpujący film na poruszony wyżej temat. Warto poświęcić czas na obejrzenie.

Jakie są konsekwencje złamania przepisów lotniczych?

Konsekwencje latania wbrew przepisom lotniczym wynikają między innymi z dwóch artykułów ustawy prawo lotnicze. Jest to:

W przypadku stwierdzenie złamania przepisów lotniczych przez pilota BSP jego kwalifikacje mogą zostać zawieszone. W praktyce oznacza to, że nie będzie on mógł wykonywać lotów BSP do czasów ich odwieszenia.

Jeśli pilot BSP zostałby przyłapany na wykonywaniu lotu z zawieszonymi uprawnieniami, sprawa może się skończyć wyrokiem pozbawienia lub ograniczenie wolności do roku, na mocy wspomnianego wyżej art. 211 ustawy prawo lotnicze.

Zawieszenie kwalifikacji pilota BSP

Najmniej dotkliwą konsekwencją jest zawieszenie kwalifikacji pilota BSP, aż do momentu zaliczenie ponownego egzaminy w zakresie zawieszonych uprawnień. Zawieszenie następuje na skutek wydania decyzji administracyjnej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dla przykładu:

  • Pilot BSP miał kwalifikacje do wykonywania lotów w kategorii szczególnej w zakresie narodowych scenariuszy NSTS-01 i NSTS-05.
  • Odwieszenie kwalifikacji nastąpi po zaliczeniu egzaminu w zakresie scenariusza NSTS-01 i NSTS-05.

Egzamin pod nadzorem ULC

Egzamin wznawiający kwalifikacje musi się odbyć pod nadzorem inspektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Pilot BSP z zawieszonymi kwalifikacjami musi znaleźć podmiot egzaminujący, który przeprowadzi egzamin i ustalić datę egzaminu.

Egzamin musi być zgłoszony przez pilota BSP do ULC. Musi to zrobić na 14 dni przed ustalonym terminem egzaminu. Więcej informacji na temat egzaminu znajduje się na stronie: Egzamin pod nadzorem ULC.

Zyskaj świadomość

DRONY udostępniły to co do niedawna było dane tylko nielicznym ludziom – pilotom załogowych samolotów, szybowców, śmigłowców, itp. Dzisiaj pilotem może zostać każda osoba latająca dronem. Spełnienia marzenie o lataniu, nigdy wcześniej nie było takie proste.

Jednak sam zakup drona nie wystarczy, żeby latanie było bezpieczne a pilot nie narażał się na problemy. Ważna jest świadomość. Pojawia się ona wtedy kiedy pilot zyskał wiedzę, wytrenował umiejętności manualne i nabył doświadczenia.

Żeby skrócić czas zyskiwania świadomości mamy pewien wachlarz produktów, które oszczędzają Twój czas. Ten towar deficytowy warto poświęcać na spełnianie marzenia o lataniu (FPV?), lub przyspieszenie realizacji własnego dronowego pomysłu (NSTS?). Skorzystaj z:

KursNaDrony.pl

TestNaDrony.pl

Dodaj komentarz