Od Autora

Jeśli się tu znalazłeś możesz być ciekawy, kto jest autorem DRONY.pl? Nazywam się Piotr Kleczyński i podczas lotów FPV używam pseudonimu DrHornet.

W latach 2009-2014 stworzyłem zespół wyśmienitych polskich inżynierów, którym miałem przyjemność kierować. Prowadząc prace B+R finansowane z własnych pieniędzy opracowaliśmy moduły do wielowirnikowców Hornet: sterowniki silników ESC, komputery pokładowe FC, autopiloty, ramy oraz oprogramowanie.

Podczas jednego ze scrum meetingów rozważaliśmy różne koncepcje a w podsumowaniu padło stwierdzenie: „tricopter będzie najtrudniejszy w sterowaniu, ponieważ na ogonie pojawi się dodatnie sprzężenie zwrotne”. Moje inżynierskie ucho wychwyciło to zdanie a techniczna intuicja kazała zadać pytanie: „jeśli zaczniemy od tri to każdy następny zrobimy szybciej?”. Odpowiedź mojego zespołu brzmiała: „TAK”. Nie potrzebowałem więcej do podjęcia decyzji. Rozpoczęliśmy pracę nad tricopterem Hornet Y3. Projekt rozpoczął się pod koniec 2009 a na początku 2010 roku latały już w Polsce pierwsze tricoptery ;-). Zebrane doświadczenie pozwoliły konstruować różne wielowirnikowe platformy latające, z których korzystali nasi klienci przez erą DJI.

Tricopter Hornet Y3 marki RCConcept Flying Technology

Po ulotnieniu Y3 kolejne konstrukcje były łatwe do zrobienia i tak powstały Hornety w układzie X4, X8, S6, Y6. Na tamte czasy były to konstrukcje nad wyraz nowoczesne a może lepiej innowacyjne, choć nie lubię tego słowa – jest nadużywane i stosowane niezgodnie z jego znaczeniem semantycznym. Jak to w życiu bywa różne sytuacje spowodowały, że nie udało mi się zająć pozycji takiej jak DJI, chociaż miałem takie plany ;-).

W trakcie prac nad projektem Hornet opracowaliśmy własne komputery pokładowe – od początku wyposażone w 32-bitowe procesy ARM. W 2009 roku standardem było stosowanie procesorów 8-bitowych ATMega ;-). Wyprzedziliśmy rynek o kilka lat… Oprogramowanie naszych komputerów pokładowych jest do dzisiaj oparte o system czasu rzeczywistego FreeRTOS, który gwarantuje optymalne częstotliwości pracy poszczególnych wątków. Komputery różnie były nazywane na przestrzeni lat, jednak ostatnia nazwa najlepiej oddaje sens – hornetBRAIN.

Kompter pokładowy hornetBRAIN

Wśród opracowanych modułów mamy również sterowniki silników BLDC, potoczenie zwane regulatorami obrotów. W dużej mierze to od nich zależy niezwodność latających wielowirnikowców oraz długość lotu. Jest to niedoceniany moduł, jednak dla nas jest on kluczowym komponentem eko-systemu. Aby oddać sens tego modułu nazwywamy go obecnie hornetHEART. Był to pierwszy na świecie zespolony sterownik silników BLDC do wielowirnikowców zpotymalizowany pod kątem ścieżki prądowej. Tu znów wyprzedziliśmy rynek o kilka lat…

Sterownik silników hornetHEART

Ostatnim elementem jest oprogramowanie hornetPILOT, realizujące funkcję autopilota, bez którego Hornet nie mógłby latać automatycznie. Jest to całkowiecie polskie oprogramowanie, które może być dowolnie modyfikowane, a firmy i instytucje na mocy umów licencyjnych mogą mieć wgląd w kod źródłowy, co jest gwarancją przejrzystości oprogramowania.

Cel bloga DRONY.pl

Pozostało odpowiedzieć na pytanie: dlaczego postanowiłem zacząć prowadzić BLOG? Chciałem ułatwić rozpoczęcie przygody osobom, nie latającym jeszcze dronami. Chciałbym, żeby DRONY.pl był miejscem startowym, dzięki której piloci BSP step by step wchodzą w tę branżę.

Blog w domenie DRONY.pl jest moją wizytówką, dzięki której nie muszę rozdawać papierowych ;-). Domena potwierdza, że jestem prekursorem tworzącym branżę bezzałogowych statków powietrznych od początku jej istnienia w Polsce.

Profesjonalne doradztwo bezzałogowe

Od 2009 roku zajmuję się bezzałogowymi statkami powietrznymi i wciąż zdobywam doświadczenie z którego możesz skorzystać Ty lub firmy czy instytucje, które reprezentujesz. Zapraszam do rozmowy telefonicznej po której będziesz miał pewność, że rozmawiasz z dronowym ekspertem.

Doświadczenie, które zdobyłem w zakresie wielowirnikowców jest unikalne i bardzo szerokie. Nie jestem jednym w wielu „składaczy” dronów, tylko konstruktrem platform latających, budującym je od podstaw na bazie własnego eko-systemu modułów opracowanych przez polskich inżynierów.

Byłem członkiem Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej Urzędu Lotnictwa Cywilnego, odpowiedzialnym za teoretyczne i praktyczne egzaminy państwowe w zakresie świadectw kwalifikacji UAVO. Tworzyłem testy egzaminacyjne i programy szkoleń dla kandydatów na Pilotów BSP.

Obecnie realizuję projekty dla Thales Polska i innych. Jestem ekspertem Polskiego Centrum Akredytacji. Pracowałem dla: Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Powszechengo Zakładu Ubezpieczeń S.A., Politechniki Warszawskiej, Wojskowej Akademii Technicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Wojskowego Instytutu Techniki Uzbrojenia, Wojskowych Zakładów Elektronicznych, COMARCH, ORANGE i innych.

Indywidualne szkolenia dla pilotów BSP

W 2016 roku powołałem podmiot szkolący zarejestrowany w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego pod numerem 203RPS-12/2016.

Współpracuje z rzetelnymi i sprawdzonymi INStruktorami, którzy potrafią zarażać pasją latania i wskazywać uczestnikom szkoleń ścieżkę samodzielnego rozwoju umiejętności, koniecznych do bezpiecznego latania dronami w przestrzeni powietrznej.

Dzięki takim INStruktorom mogę realizować zawodowe szkolenia lotnicze, na których uczymy przyszłych pilotów latać dronami. Specjalizujemy się w szkoleniach indywidualnych. Od stycznia 2020 organizuję WEBINARY DRONOWE ™, na których przekazujemy wiedzę w trybie on-line.

Jestem autorem zawartości merytorycznej systemu TestNaDrony.pl z którego korzystają szkoły latania dronami. System pozwala na prowadzenie szkoleń online, egzaminów wewnętrznych w zakresie wymaganym przez ULC i generowanie dokumentacji procesu szkolenia i egzaminowania.

7 stycznia 2021 jako jedna z pierwszych szkół latania w Polsce zostaliśmy wyznaczonym operatorem. Od tego dnia KursNaDrony.pl prowadzi nadzorowane egzaminy online dla podkategorii A2 i rozwija własny autorski system egzaminowania online.

W dniu 26 marca 2021 r. otrzymaliśmy z Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzenie możliwości prowadzenia szkoleń lotniczych zgodnych z krajowymi scenariuszami standardowymi: NSTS-01, NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04, NSTS-05, NSTS-06, NSTS-07, NSTS-08.


Zapraszam,
Piotr Kleczyński

Pilot BSP
INStrukTOR BSP
EGZaminator BSP
Inżynier elektronik
Konstruktor dronów
Pasjonat latania 😉