Zerkaj w niebo…
DRONY latają wszędzie! ™

Drony Hornet

Loty VLOS dronami

Loty VLOS dronami

Loty VLOS dronami

Loty VLOS dronami to zgodnie z definicją w rozporządzeniu 947/2019:

„rodzaj operacji z użyciem bezzałogowego systemu powietrznego, w której pilot bezzałogowego statku powietrznego jest w stanie utrzymywać stały kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, co umożliwia temu pilotowi kontrolowanie toru lotu wspomnianego statku względem innych statków powietrznych, osób i przeszkód w celu uniknięcia kolizji”.

Loty VLOS

VLOS (ang. Visual Line of Sight) to warunki wykonywania lotów wszelkimi rodzajami statków powietrznych. Jest to sposób latania, który jest wykorzystywany przez modelarzy lotniczych, wykonujących loty: szybowcami, samolotami czy śmigłowcami. Klasyczny lot VLOS nie ma praktycznego zastosowania przy wielowirnikowcach (dronach typu MR) wykorzystywanych do fotografowania lub filmowania z powietrza. Pilot nie patrzy na model znajdujący się w powietrzy tylko na ekran z podglądem kadru. Dlatego też klasyczna definicja lotu VLOS w kategorii szczególnej, została w polskich przepisach rozszerzona o następującą definicję:

„1) pilot lub przynajmniej jeden obserwator utrzymuje kontakt wzrokowy nieuzbrojonym okiem z bezzałogowym statkiem powietrznym, w celu określenia jego położenia
względem pilota i w przestrzeni powietrznej oraz zapewnienia bezpiecznej odległości od innych statków powietrznych, przeszkód, osób lub zwierząt”

„2) w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS realizowanych bez obserwatora dopuszcza się utratę kontaktu wzrokowego z bezzałogowym statkiem powietrznym,
w momencie dokonywania przez pilota kontroli parametrów lotu przekazywanych przez urządzenia będące wyposażeniem naziemnym lub posługiwanie się oprogramowaniem
wspierającym wykonywanie operacji”

Wykonywanie lotów VLOS dronami

Loty VLOS dronami mogą być wykonywane w ramach kategorii otwartej lub w kategorii szczególnej. Zarówno w kategorii otwartej jak i w kategorii szczególnej według krajowych scenariuszy standardowych nie wolno wlatywać nad zgromadzenia osób. a także latać wyżej niż 120m AGL.

W zależności od masy startowej BSP oraz od jego typu pilot powinien mieć inne uprawnienia:

  • Kategoria otwarta (w okresie przejściowym):
    • podkategoria A1: BSP do 250 g (możliwy przelot nad osobami postronnymi)
    • podkategoria A1: BSP od 250 do 500 g (w normalnych okolicznościach przelot nad osobami postronnymi nie jest możliwy)
    • podkategoria A2: BSP od 500 do 2 kg (minimum 50 m od osób postronnych)
    • podkategoria A3: BSP do 25 kg, minimum 150 m od terenów mieszkaniowych, użytkowych, przemysłowych lub rekreacyjnych
  • Kategoria szczególna (w okresie przejściowym według krajowych scenariuszy standardowych):
    • NSTS-01: BSP do 4 kg w trybie VLOS i FPV
    • NSTS-02: MR do 25 kg w trybie VLOS
    • NSTS-03: A do 25 kg w trybie VLOS
    • NSTS-04: H do 25 kg w trybie VLOS

Uprawnienia do lotów VLOS

Aby wykonywać loty VLOS dronami cięższymi od 250 gramów lub wszystkimi wyposażonymi w kamerę należy zarejestrować się jako operator systemu bezzałogowego statku powietrznego (w skrócie: operator SBSP) na stronie nadzoru lotniczego i uzyskać co najmniej kwalifikacje pilota bezzałogowego statku powietrznego (w skrócie: pilot BSP) latającego w kategorii otwartej i podkategorii A1/A3.

Jeśli podkategoria A1/A3 jest niewystarczająca można samodzielnie, w trybie samokształacenia, opanować wymagany zakresie wiedzy i zgłosić się na egzamin, aby uzyskać uprawnienia do lotów w podkategorii A2.

Jeśli kategoria otwarta jest niewystarczająca można przejść szkolenie w zakresie wybranego lub wybranych narodowych scenariuszy standardowych: NSTS-01, NSTS-02, NSTS-03, NSTS-04 i zgłosić się na egzamin, aby uzyskać uprawnienia do lotów w kategorii szczególnej.

Inne rodzaje lotów

VLOS to jeden z trzeba głównych rodzajów lotów jakie mogą być wykonywane przy pomocy bezzałogowych statków powietrznych:

  1. Loty dronami FPV, czyli w trybie widoku z „fotela” pilota
  2. Loty dronami w zasięgu wzroku VLOS
  3. Loty dronami poza zasięgiem wzroku BVLOS

Dodaj komentarz