Pierwszy na świecie certyfikat C1 dla dronów DJI Mavic 3

Certyfikat C1

umożliwia firmie DJI nadanie klasy C1 dronom serii Mavic 3. Jak podaje DJI na swojej stronie: https://www.dji.com/pl/newsroom/news/dji-granted-worlds-first-c1-certificate-for-mavic-3-series, w dniu 18 sierpnia 2022 r. został jej przyznany pierwszy na świecie certyfikat.

Certyfikat C1 został wydany przez niemiecką jednostkę notyfikowaną TÜV Rheinland i potwierdza, że DJI jest czołowym graczem na rynku dronów konsumenckich, dla którego Europejski Obszar Gospodarczy (EOG, tj. kraje należące do UE plus Norwegia, Islandia i Liechtenstein) jest ważny.

Mavic 3 pierwszym dronem z klasą C1

Jest to ważna informacja dla obecnych i przyszłych właścicieli dronów serii Mavic 3, ponieważ nadanie im certyfikatu klasy C1 będzie umożliwiało latanie w podkategorii A1 kategorii otwartej. Firma DJI zapowiedziała podjęcie działań dla innych modeli dronów, by uzyskać wymagane certyfikaty i umożliwić ich użytkowanie bez ograniczeń po 31 grudnia 2023 r.

Certyfikat klasy C1 dla serii Mavic 3, będzie wymagał od użytkownika aktualizacji oprogramowania. Jak informuje producent, proces aktywacji klasy C1 będzie dobrowolny ale nieodwracalny. Dodatkowo użytkownik będzie musiał nakleić na dronie etykietę klasy C1. DJI ma wysyłać do użytkowników Mavic 3 informacje już w IV kw. bieżącego roku.

Co się zmieni w oprogramowaniu?

Drony serii Mavic 3 po aktualizacji oprogramowania do wersji zgodnej z klasą C1, będę spełniać wymagania europejskiego rozporządzenia 2019/945, czyli:

  • będą miały zredukowany poziom hałasu nieprzekraczający 83 db
  • gdy inteligentny tryb lotu ActiveTrack będzie używany do filmowania osób lub obiektów, odległość drona od osoby/obiektu będzie ograniczona do 50m. Powyżej 50 m funkcja ActiveTrack zostanie automatycznie wyłączona
  • pomocnicze diody LED będą włączane lub wyłączane automatycznie w oparciu o rzeczywiste parametry lotu
  • diody LED na przednich ramionach będą migać od włączenie do wyłączenia zasilania drona

Co zmienia tabliczka klasy C1 na dronie?

Przede wszystkim to, że będzie można latać używając Mavic 3 w podkategorii A1 kategorii otwartej, zarówno w okresie przejściowym (do 31 grudnia 2023 r.) jak i po jego zakończeniu (od 1 stycznia 2024 r.).

Pilot BSP, który będzie latał dronem z nadaną klasą C1 nie będzie musiał pilnować limitu odległości od osób postronnych, choć nie będzie mógł nad nimi przelatywać. Jeśli osoba postronna pojawi się pod dronem, pilot BSP będzie musiał zminimalizować czas w którym się nad nią znajduje i odlecieć, tak, żeby dron nie znajdował się nad osobą postronną, która jest niezaangażowana w lot.

Zerkam w niebo... i latam dronem

Poradnik będzie zawierał następujące rozdziały:

Sztuka latania

Latanie dronem to czynność manualna, wymagająca od pilota treningu. Warto świadomie ćwiczyć by osiągać kolejne etapy wtajemniczenia w sztuce latania - najtrudniejszej ze sztuk...

Przestrzeń powietrzna

Przestrzeń powietrzna nie ma właściciela, jest dostępna dla wszystkich jej użytkowników. Warto wiedzieć jak z niej świadomie korzystać i jak latać dronami bezpiecznie...

Wykonywanie lotów

Wykonywania każdego lotu jest procesem który ma swoje ramy prawne i operacyjne. Warto znać przepisy, żeby wykorzystać je realizując swoje marzenia lub pomysły biznesowe...

Zapoznaj się z fragmentem przykładowego rozdziału Sztuka latania i kup poradnik Zerkam w niebo... i latam dronem.

Dodaj komentarz