Zerkaj w niebo…
DRONY latają wszędzie! ™

Drony Hornet

Jakie strefy analizować przed startem drona?

Z punktu widzenia możliwości wykonania lotu dronem w przestrzeni powietrznej pilot BSP musi wziąć pod uwagę różnego rodzaju strefy i biegle się po nich poruszać. Każda ze stref może spowodować, że lot w danym miejscu nie będzie możliwy ze względów technicznych lub prawnych. Przygotowanie do lotu dronem należy rozporząć od analizy stref:

  1. geograficznych
  2. geofencingu
  3. chroniących
Rodzaje stref

Ad. 1) Strefy geograficzne

Strefy geoegraficzne to miejsca w przestrzeni powietrznej dla których obowiązują określone zasady lotów. Analizę stref geograficznych można zrobić dzięki aplikacji Drone Radar, która znacznie ułatwia to zadanie. Posiadając uprawnienie dla podkategorii A2, dzięki któremu można latać bliżej osób postronnych, najlepiej ustawić następujące parametry w aplikacji Drone Radar:

  • kategoria: OTWARTA
  • podkategoria A2
  • masa drona: <0,9kg
  • wysokość lotu: 30m AGL
Ustawienie parametrów analizy w aplikacji Drone Radar

Przy takich ustawieniach aplikacja Drone Radar będzie najczęściej pokazywała zielony kolor na sygnalizatorze.

Sygnalizator na zielono pomimo pinezki w strefie lotniczej

Co to znaczy? Tylko tyle, że lot z punktu widzenia ustawionych parametrów oraz strefy geograficznej jest możliwy do wykonania. Czy to jednak znaczy, że start będzie możliwy? Niekoniecznie. Dlaczego? Ponieważ producent w tym miejscu mógł wprowadzić strefę związaną z geofencingiem.

Ad. 2) Strefy geofencingu

Geofencing jest to technologia pozwalającą tworzyć „wirtualne granice” w rzeczywistej przestrzeni otaczającego nas świata na wybranym obszarze geograficznym. Geofencing w dronach działa w oparciu o dane lokalizacyjne otrzymywane z nadajników sygnałów satelitarnych GNSS (np.: GPS, Galileo, Glonass). W przypadku dronów geofencing jest używany na kilka sposobów:

  1. przez producenta, żeby dron który stoi w strefie GEO, nie mógł wystartować
  2. przez producenta, żeby dron który jest poza strefą GEO, nie mógł w nią wlecieć
  3. przez pilota BSP, żeby dron nie poleciał wyżej lub dalej niż wprowadzone ograniczenie

Firma DJI na stronie: Fly Safe opisuje system geofencingu stosowany w swoich dronach a na stronie Geo Zone Map pilot BSP może sprawdzić czy w planowanym miejscu lotu nie ma przypadkiem strefy geofencing, w której dron nie będzie chciał wystartować.

Strefy geofencingu wprowadzone przez DJI

Jeśli taka strefa występuje w miejscu planowanego lotu, konieczne będzie wykonanie dodatkowych czynności przez pilota BSP mających na celu jej odblokowanie. Służy do tego strona Unlock a Zone, która wymaga zalogowania do konta DJI przez pilota BSP.

Ad. 3) Strefy chroniące

Strefy chroniące tereny, budynki, obiekty lub obszary nad którymi lot jest zabroniony lub wymaga pozwolenia. Strefy chroniące mogą się pokrywać ze strefami geograficznymi lub strefami geofencingu, ale nie jest to regułą. Oznacza to, że aplikacja Drone Radar może sygnalizować zielonym kolorem możliwość wykonania lotu a nie można w tym miejscu latać, ponieważ znajduje się tam np.: areszt, budynek wojskowy, czy bank.

Warto zapoznać się z kampanią informacyjną przygotowaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, dostępna na stronie: „Sprawdź, czy możesz TU latać dronem„.

Kampania informacyjna ULC

Co dalej?

Jeśli zaczynasz przygodę z dronami i nie czujesz się pewnie w świecie technologii bezzałogowych kurs online Pilot BSP jest dla Ciebie.

Poruszamy na nim najważniejsze aspekty związane z:

  • analizą stref geograficznych
  • przygotowaniem drona do lotu
  • zdejmowaniem stref geofencingowych
  • sztuką pilotażu w sytuacjach awaryjnych
  • prawidłową eksploatacją elementów systemu BSP

Dodaj komentarz

Jeśli znalazł\aś\eś tutaj wartościowe informacje
i chcesz docenić pracę, możesz kupić kawę.