19 maja 2021 roku po 14:00 UTC zostanie on udostępniony Pilotom BSP. Analiza ryzyka jest wymagana do wniosku o zezwolenie Prezesa ULC:
eSORA.online
Zgodnie z aktualnymi przepisami loty dronami są możliwe w kategorii otwartej dla posiadaczy uprawnień (A1, A2, A3), oraz w kategorii szczególnej z uprawnieniami do lotów według scenariuszy standardowych (w okresie przejściowym NSTS-xy). Wysokość lotu w obu przypadkach jest przez ustawodawcę ograniczona do 120m AGL. Można ją co prawda przekroczyć w kategorii otwartej o 15m, jeśli w odległości 50m znajduje się przeszkoda terenowa. Ale nie można latać. Ten limit wysokości jest dla zawodowych Pilotów BSP sporym ograniczeniem.
Dla tych spośród nas, którzy posiadali uprawnienia w świadectwie kwalifikacji UAVO i mogli jeszcze 30 grudnia 2020 roku latać VLOS, jest to powód lekkiej irytacji zawodowych droniarzy na nadzór lotniczy oraz organ zarządzający przestrzenią powietrzną.
Przepisy europejskie są podobne do „escape room” mają różne drzwi, tylko trzeba znać tajny kod lub mieć odpowiedni klucz. Takim kluczem są uprawnienia NSTS, które pozwalają poznać kod do powiększania przestrzeni co umożliwia w końcu znalezienie wyjścia z sytuacji.
Tym wyjściem jest zezwolenie Prezesa ULC na loty w kategorii szczególnej, wykraczające poza scenariusze standardowe. Żeby jednak uzyskać takie zezwolenie trzeba przekonać nadzór lotniczy, że wnioskowana operacja jest bezpieczne, między innymi przez analizę ryzyka.
Kilka miesięcy temu zebrał się zespół inżynierów, zawodowców i po jednej 15 minutowej rozmowie nakreślili koncepcję opuszczenia pokoju, w którym zostali zamknięcie nie z własnej woli! Następnie zaprzęgli odpowiednie narzędzia i zabrali się do pracy, bez zbędnego gadania.
Efektem pracy jest pierwszy w Polsce ekspercki system eSORA, wspomagający opracowanie analizy ryzyka operacji lotniczej z użyciem BSP.