Od 1 stycznia 2024r. zaczyna się nowy rozdział w branży BSP. Zmiany są związane z zakończeniem okresu przejściowego dla narodowych scenariuszy standardowych (NSTS). Od nowego roku będzie można wykonywać loty w kategorii szczególnej zarówno według scenariuszy NSTS (obowiązujących tylko w Polsce) jak i scenariuszy standardowych STS wspólnych dla wszystkich krajów należących do Unii Europejskiej. Przy czym od 1 stycznia ULC nie będzie przyjmować już oświadczeń NSTS, więc będą mogli według NSTS latać tylko operatorzy, którzy stosowne oświadczenie złożyli w przewidzianym terminie. Loty według NSTS będą mogły być realizowane do wygaśnięcia terminu obowiązywania oświadczenia NSTS czyli do 31 grudnia 2025r. – każde oświadczenie jest ważne dwa lata.
Warto wiedzieć, że w NSTS można wykonywać loty dronami bez nadanej klasy. Scenariusz STS-01 jest przeznaczony jedynie dla dronów oznaczonych klasą C5, a scenariusz STS-02 jedynie dla dronów oznaczonych klasą C6. W związku z wprowadzanymi zmianami jest sporo niewiadomych w środowisku instruktorów i egzaminatorów BSP. Wychodząc na przeciw potrzebom środowiska Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC w dniu 9 listopada 2023r. organizuje Seminarium dla Operatorów Szkolących i Podmiotów Egzaminujących. Seminarium będzie poświęcone zagadnieniom dotyczącym prowadzenia szkoleń oraz egzaminów po zakończeniu okresu przejściowego i rozpoczęciu obowiązywania scenariuszy standardowych STS.
Nasuwają się następujące pytania, na które ULC powinien odpowiedzieć:
- Czy od 1.01.2024 będzie można dalej prowadzić egzaminy NSTS?
- Czy do szkoleń STS muszą być używane BSP oznaczone klasami C5/C6?
- Czy BSP klasy C6 może być używany do szkoleń w zakresie STS-01 i STS-02?
- Czy w egzaminie dla scenariuszy STS mają być pytania dotyczące również NSTS?
- Jeśli pilot BSP zaliczy egzamin STS-01, czy będzie miał również wpisane NSTS-01/02/03/04?
- Jeśli pilot zgłosi się na egzamin STS-01 i A2, czy uzyska obie kwalifikacje na podstawie jednego egzaminu STS-01?
- Jeśli pilot zgłosi się na egzamin STS-01 i A2, czy będzie musiał przesyłać oświadczenie o umiejętnościach praktycznych?
- Jeśli pilot BSP zgłosi się na egzamin STS-01 i NSTS-01 to w jakim zakresie ma być przeprowadzony egzamin – w obu czy tylko w zakresie STS-01?
- Kiedy pojawią się dokładne programy szkoleń w zakresie STS-01/02?
- Kiedy ULC opublikuje nowe wytyczne NSTS uwzględniające petycję w sprawie lotów FPV?
- Kiedy i jak będzie można zrobić konwersję posiadanych kwalifikacji NSTS na odpowiednie scenariusze STS?
- Kiedy ULC planuje pierwsze kontrole weryfikujące wprowadzenie nowych zasad przez podmioty egzaminujące?
- Kto określi minimalne wymagania dla szkoleń STS – ULC czy EASA?
- Kto może podjąć decyzję o zmianie sposobu zaliczenia egzaminu na minimum 75% z każdej dziedziny?
Jeśli po przeczytaniu artykułu masz własne pytania, możesz je wysłać bezpośrednio do ULC (lbsp@ulc.gov.pl) lub do mnie.
Pytania w dniu 3 listopad br. zostały wysłane do ULC.
Piotr Kleczyński