Zerkaj w niebo…
DRONY latają wszędzie! ™

Drony Hornet

Egzaminy dla pilotów BSP od 1 stycznia 2024r.

Od 1 stycznia 2024r. zaczyna się nowy rozdział w branży BSP. Zmiany są związane z zakończeniem okresu przejściowego dla narodowych scenariuszy standardowych (NSTS). Od nowego roku będzie można wykonywać loty w kategorii szczególnej zarówno według scenariuszy NSTS (obowiązujących tylko w Polsce) jak i scenariuszy standardowych STS wspólnych dla wszystkich krajów należących do Unii Europejskiej. Przy czym od 1 stycznia ULC nie będzie przyjmować już oświadczeń NSTS, więc będą mogli według NSTS latać tylko operatorzy, którzy stosowne oświadczenie złożyli w przewidzianym terminie. Loty według NSTS będą mogły być realizowane do wygaśnięcia terminu obowiązywania oświadczenia NSTS czyli do 31 grudnia 2025r. – każde oświadczenie jest ważne dwa lata.

Warto wiedzieć, że w NSTS można wykonywać loty dronami bez nadanej klasy. Scenariusz STS-01 jest przeznaczony jedynie dla dronów oznaczonych klasą C5, a scenariusz STS-02 jedynie dla dronów oznaczonych klasą C6. W związku z wprowadzanymi zmianami jest sporo niewiadomych w środowisku instruktorów i egzaminatorów BSP. Wychodząc na przeciw potrzebom środowiska Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC w dniu 9 listopada 2023r. organizuje Seminarium dla Operatorów Szkolących i Podmiotów Egzaminujących. Seminarium będzie poświęcone zagadnieniom dotyczącym prowadzenia szkoleń oraz egzaminów po zakończeniu okresu przejściowego i rozpoczęciu obowiązywania scenariuszy standardowych STS.

Nasuwają się następujące pytania, na które ULC powinien odpowiedzieć:

  1. Czy od 1.01.2024 będzie można dalej prowadzić egzaminy NSTS?
  2. Czy do szkoleń STS muszą być używane BSP oznaczone klasami C5/C6?
  3. Czy BSP klasy C6 może być używany do szkoleń w zakresie STS-01 i STS-02?
  4. Czy w egzaminie dla scenariuszy STS mają być pytania dotyczące również NSTS?
  5. Jeśli pilot BSP zaliczy egzamin STS-01, czy będzie miał również wpisane NSTS-01/02/03/04?
  6. Jeśli pilot zgłosi się na egzamin STS-01 i A2, czy uzyska obie kwalifikacje na podstawie jednego egzaminu STS-01?
  7. Jeśli pilot zgłosi się na egzamin STS-01 i A2, czy będzie musiał przesyłać oświadczenie o umiejętnościach praktycznych?
  8. Jeśli pilot BSP zgłosi się na egzamin STS-01 i NSTS-01 to w jakim zakresie ma być przeprowadzony egzamin – w obu czy tylko w zakresie STS-01?
  9. Kiedy pojawią się dokładne programy szkoleń w zakresie STS-01/02?
  10. Kiedy ULC opublikuje nowe wytyczne NSTS uwzględniające petycję w sprawie lotów FPV?
  11. Kiedy i jak będzie można zrobić konwersję posiadanych kwalifikacji NSTS na odpowiednie scenariusze STS?
  12. Kiedy ULC planuje pierwsze kontrole weryfikujące wprowadzenie nowych zasad przez podmioty egzaminujące?
  13. Kto określi minimalne wymagania dla szkoleń STS – ULC czy EASA?
  14. Kto może podjąć decyzję o zmianie sposobu zaliczenia egzaminu na minimum 75% z każdej dziedziny?

Jeśli po przeczytaniu artykułu masz własne pytania, możesz je wysłać bezpośrednio do ULC (lbsp@ulc.gov.pl) lub do mnie.

Pytania w dniu 3 listopad br. zostały wysłane do ULC.

Piotr Kleczyński

Dodaj komentarz

Jeśli znalazł\aś\eś tutaj wartościowe informacje
i chcesz docenić pracę, możesz kupić kawę.