W dniu 17 marca 2021 odbyło się webinarium pt. „Przewodnik po analizie ryzyka metodyką SORA” zorganizowane w ramach CEDD.pl. Na wstępie Dyrektor Departamenty BSP ULC Paweł Szymański podał dane liczbowe. Wynik ponad 50k zarejestrowanych operatorów robi wrażenie – nie skończył się przecież jeszcze I kw. 2021 roku!
Jednak liczba !tylko! 3800 Pilotów BSP z uprawnieniem A2 budzi mój niepokój. Jest to niewiele ponad 7% zarejestrowanych operatorów. Może to oznaczać, że środowisko idzie po najmniejszej linii oporu. Trudno bowiem znaleźć mi inną argumentację po analizie powyższych danych. Okres wiosenny pozwoli zweryfikować trend w branży BSP. Czekamy…
Egzamin A2
Ograniczenia A1/A3 można znieść poprzez uzyskanie uprawnienia A2. Loty w kategorii otwartej A2 są możliwe po zaliczenie nadzorowanego egzaminu online dla podkategorii A2. Można to zrobić przy małym nakładzie pracy własnej (zdalnie bez wychodzenia z domu) i niewielkim kosztem – od 39 do 100 zł w zależności od wyznaczonego operatora który go organizuje.
Metodyka SORA
W kontekście bardzo ciekawego wykładu Pani Anny Mazur z Instytutu Lotnictwa, omawiającego prezentację pt. „Przewodnik po analizie ryzyka metodyką SORA”,

liczba jedynie 10 uzyskanych zezwoleń na operację daje do myślenie !?
Zezwolenie
Jeśli fotograf, będzie musiał uzyskać zezwolenie na operację wykraczającą poza scenariusz standardowy (w okresie przejściowym np.: NSTS-01) o parametrach:
- VLOS w pionie (zamiast 120m AGL)
- duże miasto (np.: Warszawa)
- dronem o masie TOM=570g (np.: DJI Mavic Air 2)
i będzie to wymagało od niego przeprowadzenia analizy ryzyka zaprezentowanej na webinarium, to nie tylko nie wróżę spodziewanego rozwoju branży dronowej, o którym często wspomina Pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych Pani Małgorzata Darowska, ale przewiduje wręcz skutek odwrotny – zahamowanie branży BSP.
Do jednego worka
Przepisy wynikające z Rozporządzenia Wykonawczego Komisji UE 2019/947 są na pewno potrzebne, ale nie można wrzucać do tego samego worka wszystkich – międzynarodowego koncernu, który planuje wdrożyć usługę autonomicznego transportu osobowego wraz z przywołanym wyżej fotografem, wykonującym zdjęcia Warszawy z wysokości budynku Varso.
Metodyka SORA pozwala zmniejszać ryzyko, poprzez stosowanie rozwiązań technicznych, ale trzeba je stosować świadomie. Doświadczenia ze spadającymi wielowirnikowcami DJI Matrice M210 wyposażonymi w spadochron stosowanymi przez Policję jasno pokazuję, że nieodpowiedni dobór elementów może spowodować skutek inny od zamierzonego.
Powyższy przykład pokazuje, że w trakcie przeprowadzonej analizy ryzyka według metodyki SORA wskaźniki na papierze będą dobre, nadzór lotniczy (ULC) wyda zgodę, ale zmodyfikowany system BSP stanie się niebezpieczny. Jak wiadomo papier jest cierpliwy! Jest to temat który mnie martwi, ponieważ bezpieczeństwo w branży BSP zaczyna być pustym słowem.
Wiedza i doświadczenie
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo lotu to elementem zmniejszającym ryzyko operacji z użyciem BSP, jest niewątpliwie wielowymiarowa świadomość wynikająca z wiedzy pilota oraz jego umiejętności praktyczne nabyte w procesie właściwego szkolenia a następnie rozwijane samodzielnie wraz ze zdobywanym doświadczeniem w prowadzeniu operacji lotniczych.
Połączenie wiedzy i umiejętności zwiększa bezpieczeństwo w lotnictwie bezzagłowym i myślę, że co do tego nikt nie ma żadnych wątpliwości!
Program szkolenia
Jako autor pierwszego programu wzorcowego dla podmiotów szkolących, zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Egzaminator Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej w zakresie BSP z ponad 10 letnim doświadczeniem INStruktorskim, obserwuję proces stopniowego zmniejszania wymagań a co za tym idzie wiedzy i umiejętności Pilotów BSP.

Wiedza i umiejętności
Ponieważ oceniam, że wiedza i umiejętności są istotnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo wyszedłem z inicjatywą WEBINARÓW DRONOWYCH ™, które mają na celu podnoszenie świadomości prawnej, operacyjnej i technicznej i mogę przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa nie tylko na formularzu oceny ryzyka.
Zapraszam,
Piotr Kleczyński